Pepparkaks cheesecake

Igår när vi hade kompisar över på middag så gjorde jag en god cheesecake till efterrätt och den blev en stor sucee kan man säga! Jag har alltid älskar cheesecake själv men har faktiskt aldrig gjort det hemma men nu ska jag absolut göra det fler gånger :)

 

Pepparkakscheesecake

Pepparkaksbotten:

25-30 stycken pepparkakor  
1 msk socker
50 gram smör   ( Cirka hälften om man har en mindre form ca 20 cm. )

Fyllning:
200 gram färskost  ( Philadelphia ost)
3 st äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
1 apelsin (skalet )

Gör så här:
Mixa pepparkakorna tills det bara blir en slätt av smulor.
Smält smöret och häll i 1 msk socker o rör om tills det blandar sig.
Platta ut i en form ( ca 22- 24 cm )

Vispa äggula, socker, vaniljsocker och färskost i en bunke.
Vispa grädde i en annan bunke- grädden ska bli  fast .
Vänd sedan ner grädden i äggblandningen.
Riv sedna ner skalet av apelsinen i detta och rör runt det i smeten.
Vänd sedan över på pepparkaksdegen och låt stå i frysen minst 4 timma innan servering.
Ta fram cheesecaken ca 15- 20 minuter innan det är dags att fika.

Servera gärna med lite färsk apelsin

(receptet hittade jag här!)


Kommentarer
Therese Carlsson säger:

Den ser god ut =)

Svar: Den var jättegod också :)
Rosie

2013-01-11 | 17:18:32
Bloggadress: http://www.nattstad.se/teaochfadi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback